A futómű javítást csak nem elbliccelni!

Miért lényeges a futómű javítás?

A kocsi biztonságos és kényelmes működéséhez, kezelhetőségéhez elengedhetetlen a futómű javítás, annak megfelelő karbantartása. A rendszeres diagnosztika szolgálja, hogy a vezető és más autósok, illetve minden résztvevő számára biztonságos legyen a közlekedés. A rendszeres ellenőrzés mellett a jármű úttartása is megfelelő marad, ennek köszönhetően a menetbiztonság sem szenved csorbát. Sokan gondolják azt, hogy a futómű javítás egyenlő a kerekek kiegyensúlyozásával, de ez távolról sem igaz. Van köze egymáshoz a kettőnek, de teljesen más okokat és hibákat küszöböl ki. A kerék kiegyensúlyozása a gördülés során keletkező vibrációt hivatott kiküszöbölni, illetőleg minimálisra csökkenteni. A futómű megfelelő beállítása ezzel ellentétben a kerekek dőlésszögeit vizsgálja és igazítja a gyárilag megadott rétékekhez a lehető legközelebb. Ez azt jelenti, hogy a kerék merőleges a talajra és párhuzamosak egymással.

Mikor indokolt a futómű javítás?

A futómű használatának egyik természetes velejárója, hogy egy idő után elállítódik. Ez semmi módon nem küszöbölhető ki, így a rendszeres futómű javítás is hozzátartozik a gépkocsi használathoz. Vannak azonban a nagyjából két évenkénti rutinellenőrzések mellett olyan jelek, amik után érdemes soron kívül is megvizsgáltatnunk a rendszert és ha kell, szerét ejteni a futómű javítás procedúrájának.

  • a kormány csak nehezen áll vissza középállásba, mikor egyenesen haladunk
  • a kocsi valamelyik irányba húz
  • kátyúba mentünk vagy járdaszegélynek ütköztünk a kerékkel
  • nehéz a kormányzás
  • nemrég cserélték a felfüggesztés vagy a kormánymű egyik elemét
  • egyenetlenül kopnak a gumiabroncsok
  • egyenes haladáskor a kormánykerék nincs középállásban

Ezek a jelek utalhatnak arra, hogy időszerű a futómű javítás, de mindenképpen veszélyt jelentenek a vezetésre.

Futómű javítás menete

Mivel a kerekek paramétereit többféle rendszer és eszköz is vizsgálhatja, első körben fontos ezeknek a helyes beállítása. A http://cool-mobil.hu/futomu-javitas/ futómű javítás kezdetén a mérést készítik elő. Felszerelik a vetítőket illetve egyenesbe állítják a kormányzást szolgáló első kerekeket. A következő érték, amit vizsgálnak a futómű javítás során az úgynevezett csap terpesztés. Ennek mértéke határozza meg a kormány visszatérítő erőit, így különösen fontos, hogy a gyári értékeken belül maradjon. Az ezt követően vizsgált paraméter az után-futás szög vizsgálata. Ez az érték határozza meg a kormányzás stabilitását, avagy rosszabb esetben instabilitását, illetve az egyenes irányú önbeállítást. Ha szükséges a futómű javítás keretein belül ezt i a gyári értékekre állítják vissza. Ezután már továbblépünk a kerekekhez.

A kerék dőlésszög beállítása következik, melynek köszönhetően csökken a tengelyek terhelése, megkímélve a gumiabroncsokat a túlzott felhevüléstől illetve a túlzott kopástól. Ugyanilyen fontos a kerékösszetartás ellenőrzése, és korrekciója. Ezáltal javul az autó nyomtartása, kisebb lesz a holtjáték, a kerekek sem állnak szét. A futómű javítás utolsó, de ugyanúgy fontos pontja a kanyarodási szög beállítása. Ezalatt egyenes állásba tekerik a kormányt, ebben a helyzetben méréseket végeznek, majd jobbra is, balra is kitérnek a kormánnyal úgy 20-20 fokot. Ezeknek az értékeknek az összehasonlítása alapján lehet még finomítani a korábban beállított paramétereken: a csapterpesztés, kanyarodási szögeltérés és az után-futás értékén.

Futómű javítás tévedések

Gyakori fogalomzavar a futómű javítás folyamatával ismerkedő autósok esetében, hogy összetévesztik a kerékdőlést a kerékösszetartással. A kerékdőlés akkor mérhető, ha szemből odaguggolunk a kocsi elé, és megnézzük, hogy a talajra képzelt merőlegeshez képest merre áll. Pozitív kerékdőlés, ha a kerekek felső része kifelé dől, kvázi V alakot adna a két elülső kerék egymás mellé téve. Ilyenkor az abroncsok külső éle kopik gyorsabban. Negatív kerékdőlés, ha a kerekek felső része a kocsi felé hajlik, mintha fázósan összehúzná a vállait, avagy képzeljünk A betűt az egymás mellé illesztett első kerekek formájába. Ilyenkor az előzővel esettel ellentétben az abroncsok belső éle kopik. Mindkét esetben a talajra merőleges síkhoz képest vizsgáltuk a kerekeket.

A kerékösszetartás ezzel szemben a haladási irány síkjával hasonlítja az abroncsokat. Kerékösszetartás az, amikor a gumiabroncsok első fele közelebb van egymáshoz, mint a hátsó, kvázi „bandzsít” a kerék. Kerékszéttartás, mikor az első kerekek két elülső része távolabb van egymástól, mint a hátsó. Ez olyan érzetet ad, mint egy vágtából hirtelen fékező ló. Bármely esetről is van szó, megfelelő futómű javítás nélkül jelentősen befolyásolni fogja a vezetésünket, főként annak biztonságát egy egy ilyen paraméter.

A kocsi valószínűleg húzni fog az egyik irányba, nem egyenesen megy, mikor egyenes állásban van a kormánykerék, súlyos esetben már csikoroghatnak az alkatrészek. Eltekintve attól, hogy a biztonság eléréséért mindenkinek jól felfogott érdeke minél hamarabb kiküszöbölni az efféle hibákat, kocsink érdekében is ez a legjobb megoldás. Egy egy hibás futómű beállítás ugyanis nagyon gyorsan leamortizálhatja egyik másik alkatrészt, és aki cserélt már valamit a futóművön az tudja, ezt ha egyszer elkezded, sose hagyod abba..